ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اتحاد غول های فناوری برای تأمین امنیت گیمرها
میترا جلیلی
خبرنگار
با شیوع کرونا و افزایش قرنطینه و خانه نشینی مردم در جهان، بازار بازیهای ویدیویی و آنلاین در سال 2020 شاهد رشد خیره کنندهای بوده است که البته این موضوع ازچشم هکرها دور نمانده و صنعت گیم را به یک بازار مناسب برای حملات باج افزاری تبدیل کرده اند. ازسوی دیگر افزایش میزان سوءاستفاده از گیمرها بویژه کودکان و نیز روند روبه رشد خشونتهای کلامی، تهدید و...، غولهای صنعت گیم جهان را بر آن داشت که دشمنی سنتی خود را کنار گذاشته و به منظور ایجاد فضایی امنتر برای گیمرها، یک قرارداد همکاری تاریخی با یکدیگر منعقد کنند. به این ترتیب مایکروسافت، نینتندو و سونی با یکدیگر همکاری نزدیکی را آغاز می کنند تا فضای صنعت گیم امنتر شود.
2.7میلیارد گیمر در جهان
آخرین تحقیقات مؤسسه بازاریابی و اطلاعات Newzoo نشان میدهد با توجه به پاندمی کرونا و افزایش اوقات فراغت مردم در نتیجه خانه نشینی، دورکاری و...، در سال 2020 تعداد گیمرهای جهان به 2.7میلیارد نفر رسید که 1.5میلیارد نفر از این تعداد در منطقه آسیاپسیفیک حضور دارند. این تعداد گیمر میتوانند به درآمدزایی صنعت گیم کمک شایان توجهی کنند تا آنجا که تحقیقات نشان میدهد بازار جهانی گیم تا پایان سال 2020 ارزشی 174.9میلیارد دلاری خواهد داشت که نشان از رشد 20درصدی نسبت به سال گذشته دارد. محققان این مؤسسه امریکایی همچنین یادآور شدهاند که 45میلیارد دلار از این درآمد به فروش کنسولها مربوط میشود و البته انتظار میرود ارزش کل این بازار تا سال 2023 به 201 میلیارد دلار برسد و فرصتی استثنایی را در اختیار برندهای بازیهای ویدیویی قرار دهد.
در سالجاری میلادی با توجه به افزایش تعداد گیمرهای جدید و نیز افزایش مدت زمانی که کاربران بازیهای آنلاین و ویدیویی انجام میدهند غولهای صنعت بازی محصولات جدید خود را سریعتر از همیشه ارائه دهند تا از این موقعیت بیشترین بهره را ببرند. نینتندو در ماه مارس با ارائه بازی Animal Crossing خوش درخشید و موفق شد تعداد زیادی از گیمرها را به سوی کنسولهای بازی این کمپانی جذب کند. البته سونی و مایکروسافت نیز بیکار ننشستند و در ماه نوامبر به ترتیب کنسولهای بازی جدید خود یعنی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X|S را به بازار عرضه کردند تا کاربران بیشتری را به سوی خود بکشانند. هرچند درآمدزایی این غولهای دنیای گیم در سال 2020 افزایش یافته اما نگرانیها از وضعیت نامناسب و فضای ناامن بازیهای آنلاین، این کمپانیهای بزرگ و پردرآمد را به سمت همکاری با یکدیگر سوق داد تا درنهایت پلتفرمهای هریک از آنها از امنیت بیشتری برخوردار شود.
یک تصمیم بزرگ
هر چند مایکروسافت، نینتندو و سونی به طور معمول رقیب سنتی یکدیگر محسوب میشوند و همه تلاش خود را به کار میگیرند تا از یکدیگر پیشی بگیرند ظاهراً این بار خطرات را آنقدر جدی تلقی کردهاند که حاضر به همکاری تنگاتنگ با یکدیگر شدهاند. این سه کمپانی حوزه بازی با یکدیگر همکاری نزدیکی را آغاز خواهند کرد تا فضای بازی امنتر شود و گیمرها بویژه کودکان با مشکلات اخلاقی کمتری در این فضا مواجه شوند. این همکاری همچنین سبب میشود تا با توانی بیشتر با سخنان سرشار از نفرت و هرگونه آزار و اذیت کلامی و... مقابله شود.
این سه کمپانی عنوان کردهاند که هرگز گیمرهای بددهان که از آنها بهعنوان گیمرهای سمی(Toxic) یاد میشود و هرگونه سوءاستفاده در این فضا را تحمل نمیکنند. بازیگران سمی در واقع برای دیگر گیمرها در طول بازی دردسرهایی ایجاد میکنند و توسعه دهندهها برای ارائه نقشه بازی و ارائه آپدیتهای گیمها با مشکلاتی جدی مواجه میشوند. تهدیدها، رفتار تنفرآمیز و رقابتهای ناسالم در برخی بازیها مشکلات روحی و روانی برای گیمرها بویژه کودکان ایجاد کرده و حتی گاه گیمرهای نوجوان از سوی همین گیمرهای سمی تهدید به قتل شدهاند. به هرحال هرچند این قتل هرگز رخ نداده اما به هرحال اثرات روحی نامناسبی بر این نوجوانان داشته است.
البته این همه ماجرا نیست و افزایش چشمگیر میزان حملات سایبری نیزاز دیگر دلایلی بوده که این سه رقیب حاضر شدهاند در کنار هم قرار بگیرند و پیش از وقوع حملات هکری بویژه حملات DDoS با آن مقابله کنند. به هرحال این اتحاد مثلث میتواند تأثیر زیادی بر خروجی کار داشته باشد و تجربه ایمن تری را برای گیمرها رقم بزند.
یک استراتژی خاص
اما همکاری غولهای دنیای گیم و امنتر کردن فضای گیم چگونه امکانپذیر است؟ سه کمپانی مایکروسافت، نینتندو و سونی استراتژی پیشگیری، همکاری و مسئولیتپذیری را سرلوحه کار خود قرار داده و برای تحقق هریک از آنها، قوانینی خاص را در نظر گرفتهاند.
این کمپانیهای گیم در بخشهای مختلف ورود کردهاند که یکی از مهمترین آنها پیشگیری است. این سه کمپانی قرار است با ارائه ابزارهایی ویژه و خاص و کدهایی برای شخصی سازی، به کاربران کمک کنند تا کنترل بیشتری بر مدیریت تجربه بازی خود داشته باشند و قبل از اینکه حملهای رخ دهد یا سوءاستفادهای انجام شود، مانع حملات هکرها و سوءاستفاده آنها شوند. در مرحله پیشگیری، آموزش والدین و گیمرها درباره ابزارهای کنترلی هم در دستور کار این کمپانیها قرار گرفته است.
در زمینه همکاری نیز این کمپانیها نتیجه تحقیقات خود را به اشتراک میگذارند و ازسوی دیگر این کمپانیها قول دادهاند که در مسیر خود با دولت و مجامع قانونگذاری و نیز صنایع دیگری همچون کمپانیهایی که به این بازیها امتیاز میدهند همکاری داشته باشند تا امنیت بیشتری در بازیهای آنلاین برقرار شود. آنها معتقدند تنفر، خشونت و سوءاستفاده از کاربران بویژه کودکان نباید جایی در فضای گیم داشته باشد.
مسئولیتپذیری به معنای آسانتر کردن گزارش شکسته شدن قوانین این پلتفرمها نیز بخشی دیگر از روند کار در طول این همکاری است. این غولهای دنیای بازی در قوانین جدید خود ترتیبی اتخاذ کردهاند تا گزارش هرگونه سوءاستفاده در فضای بازیهای آنلاین بسیار سادهتر شود و البته این کمپانیها نیز نسبت به این گزارشها کاملاً پاسخگو باشند و کار را از مجاری قانونی پیگیری کنند.
بر کسی پوشیده نیست که هر سه این غولهای دنیای گیم پیش از این نیز ابزارهای نظارتی داشتهاند که از آنها میتوان به ابزارهای کنترل والدین بر عملکرد و بازی کودکان اشاره کرد. در خط مشی این کمپانیها همچنین سیاستهای ضد سوءاستفاده نیز وجود داشته است تا فضای بازی به محیطی مطبوع و به دور از هرگونه خشونت تبدیل شود. با این حال، این جبهه مشترک میتواند تناقضات احتمالی را کاهش دهد. مهم نیست که از چه پلتفرمی استفاده میکنید آنچه اهمیت دارد این است که از این پس این شرکتها اجازه نمیدهند بازیکنان سمی و متخلف، لذت و هیجان یک بازی خوب را برای دیگر گیمرها خراب کنند.
در بیانیه مشترک این سه کمپانی بزرگ تولید گیم در جهان آمده است: ما تنها زمانی بر این مشکلات غلبه میکنیم که همگی با هم روی یک هدف متمرکز شویم و رویکرد مشترک داشته باشیم. ما باید در یک راستا سرمایهگذاری انجام دهیم و نگرش خود را نسبت به امنیت گیمرها تغییر داده و در این زمینه جدیتر باشیم. محافظت از بازیکنان آنلاین نیاز به یک رویکرد چندبعدی و استانداردهایی جدید دارد؛ رویکردی که ترکیبی از مزایای تکنولوژیهای پیشرفته(های تک)، یک جامعه حمایتی و نظارت دقیق بر موضوعات انسانی است. در این مسیر باید در گام نخست امنیت گیمرهای آسیب پذیر ازجمله کودکان و نوجوانان را در نظر داشته باشیم. با اینکه صنعت بازیهای ویدیویی تاکنون گامهای بزرگی برای محافظت از گیمرها بویژه کودکان برداشته اما میدانیم که هیچ کمپانی یا صنعتی نمیتواند این مشکلات را به تنهایی حل کند و حتماً نیاز به همیاری دارد.
یک بازی برد- برد
البته باید گفت که مایکروسافت و سونی پیش از این نیز همکاریهایی با یکدیگر داشتهاند اما موضوع این همکاری، تلاش برای ارتقای امنیت بیشتر فضای گیم نبوده است. همکاری این دوکمپانی درواقع برای پوشاندن نواقص و مشکلات یکدیگر بود تا درنهایت، یک بازی برد- برد رقم بخورد. درواقع سال گذشته، تبحر و توانمندی مایکروسافت در زمینه فضای ابری و بازیهای آنلاین، شرکت سونی را ترغیب کرد تا با این غول دنیای فناوری همراه شود و سرویس استریم خود یعنی PlayStation Now را قدرتمندتر از گذشته کند. به این ترتیب در قالب این همکاری، سرویسهای استریم سونی بر پلتفرم رایانش ابری اختصاصی مایکروسافت یعنی Azure فعالیت را آغاز کرد تا با ایجاد سرورهای یکسان، بازیسازان راحتتر بتوانند برای هر دو سرویس بازی تولید کرده و هر دو کمپانی بتوانند با سرویسهای بازی آمازون و گوگل مقابله کنند. البته امنیت گیمرها پیش از این نیز دغدغه این کمپانیهای بازی بوده و بهعنوان مثال «فیل اسپنسر» رئیس کمپانی ایکس باکس بارها تأکید کرده بود که گیم برای همه و مردم همه سرزمین هاست و باید ما فضای بازی را ارتقا دهیم و از امنیت گیمرها محافظت کنیم.
دانلود ویدیوهای آنلاین با کیفیت بالا
گاه هنگام دانلود یک ویدیو از اینترنت کیفیت آن پایین میآید که برای حل این مشکل میتوان از نرمافزارها بهره گرفت. Save2Pc نرمافزار قدرتمندی برای دانلود ویدیوهای آنلاین اینترنتی و ذخیرهسازی آنها با پسوندهایی مانند Avi, MPEG یا FLV به شمار میرود.
این نرمافزار به کاربران اجازه میدهد تا به سادگی ویدیوی مورد نظرشان را از اینترنت دریافت کنند؛ باید گفت که رابط کاربری این نرمافزار هم بسیار ساده است و استفاده از آن، نیاز به تخصص خاصی ندارد. همچنین برای استفاده از این نرمافزار، نیازی به استفاده از اسکریپتها برای مرورگرهای وب نخواهید داشت.
save2pc نرمافزاری کوچک، سریع، مفید، عملی و قدرتمند است که میتواند کارها را برای کاربر بسیار ساده کند. برای کار با این نرمافزار تنها کافی است URL مربوط به ویدیو را در برنامه وارد کنید و دکمه start را فشار دهید. به این ترتیب فایلهای دریافت شده، به سادگی در مدیاپلیر پیشفرض داخل سیستم شما اجرا خواهد شد.
البته باید گفت که تاکنون نسخههای متعددی از این نرمافزار ارائه شده است اما نسخه ultimate این نرمافزار، بهترین نمونه موجود است که به کاربران این اجازه را میدهد تا ویدیوهای HD و HQ را دانلود کنند. همچنین باید گفت که نرمافزار save2pc بیش از ۳۰ سایت برتر به اشتراک گذارنده ویدیوها پشتیبانی میکند که امکان بسیار مناسبی به شمار میرود. گفته میشود که با کمک گرفتن از این نرمافزار سرعت دانلود شما تا
۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت. از ویژگیهای این نرمافزار میتوان به برطرف شدن اررورهای «404 Not Found» , «400 Bad request», «502 Bad gateway» اشاره کرد. امکان تفکیک و دانلود همزمان از چندین سرور و نیز قابلیت کانورت فایلهای دانلود شده به فرمتهای قابل پخش در iPod, PSP, PDA, iPhone, Mobile Phone از دیگر توانمندیهای این نرمافزار پرکار به شمار میرود. با کمک این نرمافزار همچنین امکان ذخیره کردن فایلهای دانلود شده به فرمتهای AVI ، MPEG ، FLV ، WMV وجود دارد و ازسوی دیگر میتوان فایل ویدیویی دریافتی را به فرمتهای دستگاههای پخش کننده تلفن همراه همچونMOV ، MP4 ، MP3 ، WAV تبدیل کرد. اگر شما هم علاقهمندید که این نرمافزار را در اختیار داشته باشید، میتوانید آن را براحتی و به صورت رایگان از
P30world.com بارگذاری کنید.
طراحی کوچکترین دستگاه سونوگرافی جهان
علیرضا احمدی / دستگاههای سونوگرافی در جهان غالباً اندازهای نسبتاً بزرگ دارند و سنگین هستند و برای حمل و نقل و حرکت دادن آنها باید حتماً از تجهیزات چرخ دار استفاده شود. اما محققان دانشگاه استنفورد در کمپانی Vave Health این مشکل را حل کرده و کوچکترین دستگاه سونوگرافی جهان را ساختهاند که در جیب جا میشود.
این دستگاه با تلفنهای هوشمند اندرویدی سازگاری دارد و میتوان نتیجه اسکن بدن را از طریق یک اپلیکیشن روی این گوشی هوشمند مشاهده کرد. این وسیله کوچک و کاربردی که Vave probe نام دارد، توسط امین نیکوزاده و به عنوان نتیجه عملی تحقیق و پژوهش در مقاله دکترای وی در دانشگاه استنفورد ابداع شده است. این دستگاه 340 گرمی (0.75 پوند) دارای یک مبدل فیزوالکتریک و بدنه منیزیمی است و یک بخش آستین مانند سیلیکونی دارد.
همچنین گفته میشود که با هر بار شارژ چهار ساعته باتری لیتیوم یونی این وسیله کاربردی، میتوان با کمک آن بیش از یک ساعت اسکن مداوم بدن را انجام داد. Vave probe همچنین تا عمق یک متری (3.3فوتی) و به مدت یک ساعت ضدآب است. وجود این ویژگی و قابلیت، بدین معناست که این وسیله را میتوان در مواد ضدعفونی غوطهور کرد بدون اینکه به آن آسیبی برسد و برای بار بعد به صورت کاملاً بهداشتی از آن استفاده کرد. کاربران با کمک این دستگاه سونوگرافی کوچک اما کاربردی میتوانند قلب، ریه، ناحیه شکمی، بخشهای مربوط به مشکلات زنان و زایمان و... را مورد بررسی قرار دهند و فوکوس و عمق بررسی بافت را نیز به صورت دستی تعیین کنند. تصاویر دریافتی از این دستگاه سونوگرافی میتواند به طور همزمان با استفاده از یک اپلیکیشن ویژه و وایفای، روی گوشی یا تبلتهای اندرویدی نمایش داده شود. این تصاویر هم قابل ذخیره روی وسایل سیار هستند و هم به صورت رمزگذاری شده میتوان آنها را در سرورهای ابری ذخیره کرد و درنهایت در اختیار پزشک مربوطه قرار داد.
«الکسا» مترجم همزمان شد
صهبا ملک
خبرنگار
امروزه دستیارهای صوتی زندگی را بسیار آسانتر کرده و میتوان در بسیاری موارد از آنها کمک گرفت و حتی آن را بهعنوان یک همراه و دوست در نظر گرفت؛ میتوان از این دستیارهای صوتی وضعیت آب و هوا را پرسید یا این که از آنها خواست یک واژه را در گوگل برایتان جست و جو کنند. افراد فراموشکار هم میتوانند بیشترین بهره را از این دستیارهای صوتی و اسپیکرها ببرند، تنها کافی است قرار ملاقاتشان را در اختیار این دستیار قرار دهند تا دقیقاً در زمان تعیین شده این تاریخ و ساعتها را به آنها یادآوری کند. جدا از همه توانمندیهای این دستیارهای صوتی، حالا دیگر الکسا دستیار صوتی آمازون میتواند مکالمات بین دو شخص را بلافاصله و به طور همزمان روی دستگاه ها و اسپیکرهای Echo مجهز به این دستیار صوتی ترجمه کند؛ در گام نخست این ویژگی با تعدادی از زبانهای زنده دنیا سازگار است و از آنها پشتیبانی میکند. به این ترتیب مشکل دو نفر با دو زبان کاملاً متفاوت که مجبورند برای موارد کاری، توریستی و... با یکدیگر صحبت کنند براحتی حل میشود.
همچنین باید گفت که در مرحله نخست این ترجمه زنده روی وسایل اکو در امریکا فعالیت دارد و میتواند زبانهای انگلیسی، فرانسه، آلمانی، هندی، ایتالیایی، اسپانیایی، برزیلی و پرتغالی را به یکدیگر تبدیل کند؛ برای شروع استفاده از این قابلیت، تنها کافی است از الکسا بخواهید بهعنوان یک مترجم با شما همراهی کند و زبان مورد نظر شخصی را که میخواهید با وی هم صحبت شوید انتخاب کنید. به محض آغاز مکالمه، الکسا بسرعت درمی یابد که در هر لحظه کدام یک از این دو نفر نیاز به مترجم دارند و بلافاصله کلمات طرف مقابل را برای وی به صورتی کاملاً روان و قابل فهم ترجمه میکند. اگر شما یک(Amazon Echo Showصفحه نمایش الکسا با ساعت رومیزی هوشمند) را در اختیار داشته باشید میتوانید علاوه بر ترجمه شنیداری، همه مکالمات را بهصورت متنی و روی این وسیله نیز ببینید که این موضوع میتواند بسیار به شما کمک کند تا اگر شخص مقابل خیلی تند حرف میزند شما هیچ بخش آن را از دست ندهید چراکه حافظه بصری بسیار قویتر از حافظه شنیداری است؛ از این قابلیت میتوان در سخنرانیها و میزگردهای بینالمللی نیز بیشترین استفاده را برد. وقتی هم مکالمه بین دو فرد به پایان میرسد باید به الکسا بگویید: الکسا متوقف شو. اینجاست که الکسا از حالت ترجمه خارج شده و آماده دستورات بعدی شما میماند. اکنون دستیار آمازون الکسا (Amazon Alexa) در بسیاری از محصولات شرکتهای حوزه فناوری قرار گرفته است و میتوان آنها را در بلندگوها، روباتهای هوشمند، لامپهای هوشمند و... دید.این دستیار مبتنی بر صوت میتواند کارهای زیادی برای شما انجام دهد بهعنوان مثال در زمینه پخش موسیقی، کنترل گجتهای هوشمند خانگی، خاموش یا روشن کردن چراغهای خانه، قفل درها و حتی تنظیم ترموستات تاکنون بسیار موفق عمل کرده است.
انتظار میرود با پایان گرفتن پاندمی کرونا، این وسیله به یکی از ابزارهای پرکاربرد برای توریستها در مناطق تحت پوشش زبانهایی تبدیل شود که الکسا بر آنها تسلط دارد، البته باید گفت آمازون تنها کمپانی فعال در این زمینه نیست و پیش از این نیز گوگل با قرار دادن امکان ترجمه همزمان برای دستیار صوتی خود در سال 2019در این عرصه گام گذاشته بود و راه خود را به تلفنهای هوشمند اندرویدی و IOS نیز باز کرد، اما برخی انتظار دارند آمازون موفقیت بیشتری کسب کند.
اخـــــــــبار
وزیر ارتباطات اعلام کرد
یک اتاق فکر به دنبال فیلتر اینستاگرام
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به انتشار فیلم نوجوانی در اینستاگرام و با بیان اینکه به من گفتند «یک اتاق فکر میخواهد با انتشار این فیلم برای فیلترینگ اینستاگرام فشار بیاورد،» گفت: به جای دعواها به دنبال نجات کودک در معرض خطر باشیم.
به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به پخش ویدئویی مربوط به حضور یک نوجوان 14 ساله در لایو نامناسب اینستاگرامی، اظهار کرد: این ویدئو را برای من فرستادند و گفتند که اتاق فکری برنامهریزی کرده تا به صورت گسترده این ویدئو را پخش کند تا ابزاری شود برای حمله کردن به شما، جهت فیلتر اینستاگرام. بله من هم 4 شب پیش این ویدئو را دیدم و پاسخم این بود که پالایش و فیلتر شبکههای مجازی با مجموعههای دیگر است و آنان در ارتباط با این موضوعات مکانیزمهای خودشان را دارند.
وی ادامه داد: فیلم انصافاً تلخ بود. به نظرم میرسد نهادهایی که مسئولیت امدادرسانی به کودکان را دارند، باید به آن رسیدگی کنند. به نظرم باید به وضعیت ایشان و خانوادهاش رسیدگی شود. من هم از همان سه چهار شب پیش خواستهام که آدرسی از این خانواده پیدا کنند تا اگر بتوانیم با همکارانمان کمکی بکنیم. اصل مطلب نجات این کودک است. به جای دعوا کردن باید به نجات آنها فکر کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نهادهایی که مسئولیت فرهنگ و تربیت را در دستور کار خود دارند باید پیگیری کنند تا این مشکلات پیش نیاید. توصیه من این است که نباید طوری وانمود کنیم که احساس ضد انقلاب این باشد که وضع کل مملکت همین است. اگر این مملکت کودکانی مثل ایشان دارد که باید به وضعیتش رسیدگی شود که قطعاً همین وضعیت هم آثار مشکلات دیگری در کشور است؛ شهید حججی و نوجوانهای دیندار و معتقد به اسلام هم دارند. طوری وانمود نکنیم که انگار وضعیت تمامی نوجوانهای ما این است.
تلگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی بین فارسی زبان ها
آمار کاربران فارسی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر اعلام شد. تلگرام، پراستفادهترین و توئیتر کماستفادهترین شبکه بین فارسی زبانها است.
به گزارش فارس، آمار کاربران فارسی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر توسط مرکز پژوهشی «بتا»احصا شده است که بر اساس آن تلگرام، اینستاگرام و توئیتر به ترتیب بین مردم محبوبتر و پراستفادهتر هستند.
براساس این بررسی مشخص شد که تلگرام بیش از ۴۹ میلیون کاربر ایرانی دارد.
این بستر در حال حاضر بیش از ۲ میلیون کانال دارد که در طول سال بیش از ۵۰۰ میلیون پست منتشر میکنند. این تعداد پست در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد نمایش به خود اختصاص میدهد که این نشانگر آن است که هنوز تلگرام به عنوان پیامرسان در کاربردهای مختلف برای کاربران ایرانی محسوب می شود.
این پیامرسان در کل جهان بیش از ۴۰۰ میلیون دنبال کننده دارد که در حال حاضر ۴۹ میلیون آن ایرانی هستند.
همچنین در بررسی این مرکز مشخص شد بیش از ۲ میلیون سوپر گروه فعال و پرمخاطب که سهم جدی در میان کاربران دارند و در حال حاضر در حال فعالیت هستند. پس از تلگرام، اینستاگرام دومین شبکه پراستفاده است و با بررسی مرکز پژوهشی بتا در مورد کاربران فارسی اینستاگرام مشخص شد که بیش از ۴۷ میلیون کاربر فارسی زبان در بستر اینستاگرام در حال فعالیت هستند.
این کاربران در طول یک سال بیش از یک میلیارد محتوا تولید میکنند و این بستر در جهان بیش از یک میلیارد و 200 میلیون کاربر دارد. نوع فعالیت در سطح بالای کاربری نشان میدهد که بیش از ۵۰ پیج با دنبال کننده بیش از ۳ میلیون کاربر دارد و بیش از ۶۰۰ پیج با دنبال کننده بیش از یک میلیون در این فضا وجود دارد.
این بررسی همچنین نشان میدهد که توئیتر در جهان در حدود ۳۶۰ میلیون دنبال کننده دارد و در ایران بیش از ۲ میلیون کاربر دارد که در طول یک سال در حدود ۵۰۰ میلیون توئیت منتشر میکنند که از این تعداد ۲۰۰ میلیون ریتوئیت انجام میشود.
همچنین کاربران بیش از ۱.۵میلیارد لایک نسبت به توئیتهای هم انجام میدهند.
اتحاد اروپا علیه شرکت های فناوری امریکا
اتحادیه اروپا و مقامات انگلیسی پیشنویس قانونی را تهیه کردهاند که به موجب آن شرکتهای فناوری امریکایی که رفتارهای انحصارطلبانه داشته باشند، بشدت محدود میشوند.
به گزارش مهر، براساس تفاهمنامهای که روز سهشنبه در این زمینه بین انگلیس و اتحادیه اروپا به امضا رسیده، نظارت بر عملکرد شرکتهای فناوری و بخصوص شرکتهای فناوری امریکایی فعال در قاره اروپا تشدید شده و قوانین نظارتی جدیدی در این زمینه وضع میشود تا این شرکتها هم برای حذف محتوای مضر و تشدیدکننده تبعیضهای نژادی و قومی و سیاسی جدیتر عمل کنند و هم از انحصارطلبی تجاری و تلاش برای به حاشیه راندن رقبای خود بکاهند.
هدف از اجرای این طرح اعمال سختگیری بیشتر بر شرکتهایی مانند آمازون، اپل، فیسبوک، گوگل و مایکروسافت است. جلوگیری از فروش کالاهای تقلبی و بیکیفیت از طریق پلتفرمهای این شرکتها و نیز جلوگیری از نفرت پراکنی نیز در این طرح پیشبینی شده است.
همچنین شرکتهای فناوری یادشده باید اطلاعات بیشتری در مورد ارائه برخی خدمات خود مانند نمایش آگهیهای هدفمند به کاربران مختلف ارائه دهند. انگلیس که در حال خروج از اتحادیه اروپاست قصد دارد شرکتهای فناوری که پلتفرم آنها بستری برای نمایش محتوا در حمایت از تروریسم، خودکشی و سو استفاده از کودکان باشد را میلیونها پوند جریمه کند.
کریستوف شمون مدیر امور سیاستگذاری بینالمللی بنیاد مرزهای الکترونیکی در این مورد گفته است: اتحادیه اروپا قصد دارد به رهبر قانونگذاری در مورد شرکتهای فناوری مبدل شود و قدرت نامحدود آنها را محدود کند. سال ۲۰۲۱ سال کنترل جدی مؤسسات فناوری امریکایی بزرگ خواهد بود.
در طرح اتحادیه اروپا پیشبینی شده که اگر شرکتهای فناوری امریکایی رویه خود را تغییر ندهند مجبور به پرداخت ۶ تا ۱۰ دلار از درآمد سالانه خود بهعنوان جریمه خواهند بود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اتحاد غول های فناوری برای تأمین امنیت گیمرها
-
دانلود ویدیوهای آنلاین با کیفیت بالا
-
طراحی کوچکترین دستگاه سونوگرافی جهان
-
«الکسا» مترجم همزمان شد
-
اخـــــــــبار
اخبارایران آنلاین